Gezocht: Privacy- en security-officer bij de Inspectie Leefomgeving en Transport

Vacature in het kort

  • Stand­plaats Utrecht
  • Contractduur Nader te bepalen
  • Uren per week 36
  • Maand­salaris €3.503 - €5.343
  • Salaris­niveau schaal 11
  • Niveau Master/doctoraal
  • Vakgebied Natuur / milieu, Orde / vrede / veiligheid
  • Reageren voor 9 maart
  • Vacaturenummer ILT-2022-0893
  • Plaatsingsdatum 16 februari 2023
  • Dienst­verband Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd

Functieomschrijving

De optimale aanpak van milieucriminaliteit is een van de belangrijke maatschappelijke veranderopgave van het kabinet. Om deze ambitie waar te maken, is de Inlichtingen en Opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport in Utrecht aan het uitbreiden. Binnen onze groeiende organisatie ben je als privacy- en security-officer onmisbaar om een veilige manier van werken te borgen. Omdat je binnen het onderdeel de enige collega bent met deze specialisatie, krijg je veel eigen verantwoordelijkheden. Het is dus ook belangrijk dat je een paar jaar werkervaring hebt met de privacywetgeving, algemene verordering gegevensbescherming (AVG) en gedreven bent om je ook verder te willen verdiepen in de wet politiegegevens (WPG). Bij deze uitdagende functie werk je vanuit onze landelijke kantoren en of vanuit huis.

Wat ga je doen als privacy- en security-officer?
Als onze privacy- en beveiligingsexpert heb je drie kerntaken. Allereerst ben je verantwoordelijk voor het vormgeven, uitdragen en monitoren van het beleid rondom de WPG en de AVG. Je houdt de relevante landelijke ontwikkelingen bij en trekt hierbij samen op met privacy- en security-officers binnen de inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en van andere opsporingsdiensten.

Uiteraard licht je onze medewerkers proactief in over relevante ontwikkelingen en geef je antwoord op al hun vragen over de WPG en AVG. Je signaleert knelpunten en stimuleert bewustwording van taken en verantwoordelijkheden. Implementatietrajecten van nieuwe wet- en regelgeving regel je en begeleid je. Ook zorg je voor het voorbereiden en begeleiden van de jaarlijkse audit. De eventuele acties die uit audits komen, vertaal je naar een plan van aanpak. Je monitort de voortgang en rapporteert maandelijks over de stand van zaken.

Daarnaast houd je relevante in- en externe veiligheidsissues en ICT-ontwikkelingen scherp in de gaten. Je maakt deel uit van informatiebeveiligingsforums van ons eigen ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en Justitie en Veiligheid,. Ook ben je aanwezig bij overlegstructuren en incidentele overleggen met externe partners, zoals andere bijzondere opsporingsdiensten en de politie. Op grond van je bevindingen kom je met verbetervoorstellen en wijs je ons op mogelijke innovaties op veiligheidsgebied.

Bovendien borg je de fysieke veiligheid. Zo bewaak je de juiste toegangscontrole bij ons gebouw, de goede omgang met en vernietiging van geprinte documenten, en de optimale beveiliging van onze ICT-systemen. Omdat we gevestigd zijn in een gebouw van de Belastingdienst heb je veel contact met hun afdeling Facilitair Beheer. Daarnaast heb je veel contact met onze externe ICT-dienstverlener.

Wat wordt jouw focuspunt als privacy- en security-officer?
Zorgen dat wij met de vele nieuwe collega’s die er zijn en nog komen veilig werken én daarbij de wet- en regelgeving volgen. Je weet wat er speelt, zorgt voor heldere procesafspraken en spreekt mensen aan waar nodig. Gaat het om integriteit en beveiligingsbeleid? Dan ben jij hét aanspreekpunt voor onder meer de beveiligingscoördinator van IenW, de afdeling Informatiemanagement van de ILT en andere ICT-diensten van IenW. En constateer je knelpunten of verbetermogelijkheden? Dan meld je die bij je afdelingshoofd die de eindverantwoordelijkheid draagt. Uiteraard kom je ook meteen met pasklare en praktisch toepasbare oplossingen.

Hoe werken wij?
Als je bij ons aan de slag gaat, sta je er niet natuurlijk alleen voor. Je krijgt een uitgebreid inwerkprogramma en je teamleider staat voor je klaar met raad en daad. Daarnaast organiseren we een opleidingsprogramma op maat om jou snel op vlieghoogte te brengen.

Functie-eisen

  • je hebt hbo werk- en denkniveau;
  • je hebt relevante opleidingen op het gebied van de privacy wetgeving, zoals CIP/E of CIP/M, succesvol afgerond;
  • je hebt minimaal 3 jaar ervaring met integrale beveiliging (fysiek, digitaal en op het gebied van privacy) en als privacyfunctionaris;
  • je beschikt over actuele kennis van de Algemene verordening gegevensbescherming;
  • je hebt bij voorkeur kennis van de Wet politiegegevens en of bent gedreven deze kennis snel op te bouwen;
  • je bent bij voorkeur Certified Information Security Manager (CISM).


Naast de eisen herken jij jezelf in de volgende eigenschappen
Plannen en organiseren zit je in het bloed, en met je scherpe blik dring je snel door tot de kern van zaken. Mede dankzij je goede communicatieve vaardigheden leg je makkelijk verbinding met en tussen anderen. Je gaat accuraat te werk en neemt je omgeving probleemloos mee in jouw plannen en ideeën. Bovendien voel je steeds goed de onderliggende belangen, krachtenvelden en gevoeligheden aan. Dat je altijd gaat voor het optimale resultaat en gezamenlijk belang zwaarder telt dan deelbelang, spreekt voor jou voor zich.

Arbeidsvoorwaarden

  • Salaris­niveau schaal 11
  • Maand­salaris Min €3.503 Max. €5.343 (bruto)
  • Dienst­verband Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
  • Contract­duur Nader te bepalen
  • Maximaal aantal uren per week 36
 

Overige arbeidsvoorwaarden

Volop doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden
De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen en het behalen van certificeringen. Ook bieden we loopbaancoaching als je daar behoefte aan hebt.

Interessante extra’s
Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB) bestaande uit vakantiegeld van 8% en een jaarlijkse eindejaarsuitkering. Dit IKB bestaat uit geld (16,37% van je brutojaarsalaris) en/of tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt bijvoorbeeld een deel van je maandinkomen laten uitbetalen wanneer jij dat wenst, het IKB omzetten in verlof of het besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. Tot onze andere secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer bedrijfsfitness en volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer.

Bijzonderheden

  • houd er rekening mee dat wij de vacature eerder kunnen sluiten als er voldoende reacties binnen gekomen zijn;
  • de eerste gesprekken vinden online plaats via Webex. Eventuele vervolggesprekken vinden fysiek op locatie plaats;
  • het kan zijn dat we je vragen een e-assessment te maken. Dit is geen selectie-instrument; het rapport dat uit het assessment volgt, is bedoeld als input voor het gesprek;
  • je standplaats is Utrecht. Daarnaast kun je ook op onze andere kantoren werken of vanuit huis;
  • het inwinnen van referenties maakt deel uit van het sollicitatieproces. Een (online) voorselectietest, het maken van een casus en (online) screening via onder meer databanken kunnen deel uitmaken van het sollicitatieproces;
  • een AIVD-screening op veiligheidsniveau B is onderdeel van de selectieprocedure, evenals een medische aanstellingskeuring (basis);
  • acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.

 

Solliciteren naar deze baan van Privacy en Security-officer? Meer informatie? Klik hier.